Over ons

Waar komt de naam Vrouwenkamer vandaan?

In februari 2003 was de eerste bijeenkomst in het toenmalige Stadscafé De Heerenkamer (nu ’t Gerecht) in Heerenveen. Met een knipoog naar de locatie werd gekozen voor de naam Vrouwenkamer. Heerenveen is nog steeds onze ‘hometown’, maar de locatie is veranderd. Vaak zijn we te gast in hotel Heidehof, maar ook in museum Belvédère, boekhandel Binnert Overdiep en in het bos van Oranjewoud kun je ons vinden.

Het huidige bestuur, v.l.n.r.: Froukje Nijholt, Anneke Boven, Coby van der Laan, Anne-Marie Krap, Jos Aarnoudse
(foto: By Lotte Lawant)

Hoe het in 2003 begon

De initiatiefnemers van de Vrouwenkamer: Froukje Nijholt (voormalig journalist), Coby van der Laan (voormalig wethouder), en Hélène Boot (voormalig gemeenteraadslid) vroegen zich af waarom vrouwen vaak afwezig waren in politieke en bestuurlijke functies. Ook in de media traden vrouwen zelden op de voorgrond. Voor dit trio was deze vraag - in 2003 - het startsein voor het oprichten van de Vrouwenkamer. De eerste bijeenkomsten waren meteen een succes. Steeds meer vrouwen sloten zich aan en bezochten de avonden. Op de mailinglijst van de Vrouwenkamer staan nu ongeveer 750 vrouwen en onze Facebookpagina kent zo’n 625 volgers. Het huidige bestuur bestaat uit vijf vrouwen, onder wie twee oprichters.

Doel

Wij brengen actieve vrouwen met een brede belangstelling uit Heerenveen en omstreken bijeen en maken ze zichtbaar voor elkaar en voor de buitenwereld. Tijdens onze themabijeenkomsten wisselen we ervaringen uit en inspireren elkaar. We organiseren er vier per jaar (zie het overzicht vanaf 2003). Ze zijn heel geschikt om in een open en veilige sfeer nieuwe mensen te leren kennen of bestaande contacten te verstevigen. We stimuleren elkaar en houden elkaar scherp. Onderwerpen zijn o.a.:

  • gezondheid
  • werk en ontspanning
  • zelfontplooiing
  • ondernemerschap
  • pr, communicatie en (social) media
  • inspiratie en zingeving

Wat maakt een onderwerp geschikt voor een bijeenkomst?

Als bestuur bedenken we de onderwerpen, al of niet gevoed door ideeën uit ons netwerk. In onze overleggen buitelen de ideeën over elkaar heen. Maar wat maakt een onderwerp geschikt voor ons?

  • Allereerst: wij vinden het zelf interessant! Als wij het aansprekend, leerzaam, verdiepend, boeiend (of alles tegelijk) vinden, dan moet het haast wel interessant zijn voor ons netwerk.
  • Het is nieuw. Als we een onderwerp al een keer behandeld hebben en het is interessant genoeg, zoeken we naar een nieuwe invalshoek.
  • Een thema geeft verdieping aan onze rol als vrouw in de maatschappij (op welke manier dan ook), verruimt onze horizon of is maatschappelijk ondersteunend. Inzichten zijn leerzaam om in het dagelijks (privé- of werk-)leven te gebruiken.
  • Soms: het geeft een voorbeeld van een vrouw uit de regio die iets bereikt heeft en ons meeneemt in de weg daarnaartoe.

Netwerken

Het netwerk kan ook werk of opdrachten opleveren. Voor veel vrouwen is dat een belangrijke reden om zich aan te sluiten. Wij faciliteren dat o.a. door het aanbieden van een eigen presentatiepagina voor de vrouwelijke ondernemers onder ons. Ook is er bij bijeenkomsten altijd een netwerktafel waar je je presentatiemateriaal en visitekaartjes neer kunt leggen.  

‘Ik zie de Vrouwenkamer als een tijdschrift. Het valt op de mat en je bent vrij om ermee te doen wat je wilt: erin bladeren, lezen, knippen en plakken, reageren. En als het volgende nummer op de mat valt denk je: oh ja, leuk! En ben je opnieuw vrij om te bladeren, lezen, etc. Zo zie ik de vrouwen voor me die de uitnodigingen ontvangen.’

Anneke